Wednesday, April 28, 2010

Bersyukurkah aku?

Tuhanku,
Dia memberikan mata kepadaku,
Namun aku melihat bukan keranaNya,
Melihat bukan mahramku,
Melihat keburukan saudaraku,
Melihat dengan pandangan nafsu

Tuhanku,
Dia memberikan telinga kepadaku,
Aku lebih banyak mendengar celotehan hambanya,
Umpatan dan kelemahan saudaraku lebihku sukai,
Jauh dari mendengar ayat-ayat sucimu,
Ayat-ayat perangsang semangat mudaku,
Demi untukMu

Tuhanku,
Mulutku satu kurniaanMu,
Tetapi percakapanku menyakiti sahabatku,
Perkataanku dicampur dusta,
Aku malu,
Bila zikir padamu hanya dalam solatku yang tidak khusyuk..

Tuhanku,
Anggotaku sempurna,
Mataku..
Telingaku..
Tubuh badanku..
Semuanya sempurna,
Tidak ada yang sebelah buta,
Bisu pun tidak,
Pekak jauh sekali,

Bagaimana hendak berjumpa denganMu,
Sedang hatiku jauh dariMu,
Tertutup oleh dosa-dosa hariku,
Layakkah aku mengatakan aku bersyukur padaMu?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...